Dansk Danseteater udvikler og tilbyder forskellige former for skoleforløb for både indskoling og udskoling i forlængelse af kompagniets forestillinger. Hvert forløb er tilknyttet en forestilling, som eleverne afslutningsvist skal se i teatret.
Forløbenes formål:
I denne sæson tilbyder vi:
JOSEPH_KIDS skoleforløb (0.-3. klasse):
6-ugers skoleforløb til indskolingsklasser med udgangspunkt i børneforestillingen Joseph_Kids.
JOSEPH_KIDS er en børneforestilling, som bygger bro mellem den digitale og den analoge verden, og viser hvordan teknologi kan fostre kropslig kreativitet og fantasi. Børnene oplever en danser, der projekterer sit eget spejlbillede op på en storskærm, og på overraskende og humoristisk vis leger med forskellige måder at forvrænge kroppen på. I løbet af forestillingen kaster danseren sig ud i westerndueller med sig selv og får også besøg af en superhelt. JOSEPH_KIDS er fuld af humor og overraskelser.
I skoleforløbet vil børnene inddrages i en række aktive og kreative bevægelseslege sammen, der udspringer fra forestillingens univers, således at børnene vil kunne genkende elementer af forestillingen, når de kommer ind i teatret i slutningen af forløbet. Workshoppen har fokus på samarbejde, kreativitet, idéer og positive, fælles oplevelser med at bevæge sig.
DRIP TEKHNE skoleforløb (7.-9. klasse):
Dansk Danseteater tilbyder denne sæson 4 kreative danseforløb med udgangspunkt i vores anmelderroste forestilling Drip Tekhne – the evolution of movement, som de deltagende klasser vil opleve på Teater Republique på Østerbro.
Forløbet er en del af pilotprojektet Dansefællesskaber i Københavns Kommune, i partnerskab med Dansehallerne og Dansekapellet.
Forløbet introducerer eleverne for dans og bevægelse som kunstart med fokus på bevægelsesglæde, kreativitet, samarbejde, kropslig kommunikation og musikalitet.
Forløbets indhold vil tage udgangspunkt i Dansk Danseteaters forestilling Drip Tekhne – the evolution of movement, som eleverne afslutningsvist vil opleve i teatret. Gennem tilpasset og varieret undervisning som fysiske øvelser, kreative bevægelseslege, koreografiske opgaver samt understøttende billede- og tekstmateriale, vil eleverne få en fælles base, hvorfra de vil udvikle egne idéer og skabe nye dansesekvenser og scener i fællesskab. Forløbet ledes af 2 erfarne danseformidlere tilknyttet Dansk Danseteater, som er trænet i at skabe trygge og inkluderende arbejdsrum, hvor alle elever kan møde dansen på deres egen måde uden at føle sig udstillet. Her er fokus på proces og ikke på produkt.
For yderligere information kontakt vores outreach-ansvarlige Natalie Sloth Richter
på natalie@danskdanseteater.dk
GENERELT OM VORES BØRN-OG UNGEPROGRAM
Hvordan kan dans vække fantasien, fremme inklusion og styrke børns og unges selvtillid? Dansk Danseteaters Børn- og Ungdomsprogrammer arbejder med netop disse kerneområder. Vi vil gerne videregive glæden ved dans og bevægelse til Danmarks nye generationer.
Forskning viser, at det kropsligt aktive, deltagende møde med samtidsdansen kan skabe nære og inkluderende fællesskaber og fremme trivsel, sundhed og selvværd hos børn og unge. Som Danmarks nationale kompagni for samtidsdans, har vi et ansvar for at styrke og formidle dansens rolle i samfundet. Det ansvar påtager vi os blandt andet ved at gøre dansens potentiale tilgængelig for børn og unge både som kunstform og udtryksform, gennem interaktive forestillingskoncepter og workshops. Dansen kan bringe os i kontakt med vores egne kroppe og med hinanden – vores allesammens udgangspunkt for vores oplevelse af verden.
FORLØB I DENNE SÆSONS: