Maxim-Jo Beck McGosh modtager prestigefyldt rejse- og uddannelseslegat

Maxim-Jo Beck McGosh modtog torsdag aften endnu en gang Balletmester Albert Gaubiers og Poul Waldorfs Fonds rejse- og uddannelseslegat.

 

27. sep. 2019 
af Carla Gianetti

 

Dansk Danseteaters danser Maxim-Jo Beck McGosh fik torsdag aften overrakt det prestigefulde rejse- og uddannelseslegat fra Balletmester Albert Gaubiers og Poul Waldorfs Fond. Stipendiet uddeles hvert år til danske, ungarske og israelske dansere, som en anerkendelse af deres kunstneriske virke.

 

Det er ikke første gang, at danseren får overrakt denne store anderkendelse. I 2014 blev hun indstillet, anderkendt og modtog dengang også legatet -  og er altså endnu engang blevet hædret for sin kunsteriske præstation. 

 

Maxim-Jo Beck McGosh er uddannet moderne danser ved Skolen for Moderne Dans i København. Hun har en lang række forestillinger og samarbejder bag sig og har blandt andet danset med: Mute Comp - Physical Theater, Granhøj Dans, MBT Danseteater og koreograferne Virpi Pahkinen, Tina Tarpgaard og Helena Franzén.


Maxim startede som danser hos Dansk Danseteater i november 2010, hvor hun har premieret i flg. forestillinger: Love, Love Songs, Fallen from Heaven, Rocking, Rhapsody, Monolith, Walking in the Night, Le Sacre du Printemps, Rød, Riverside, Black Diamond, Carmina Burana, Ildfuglen, VALS,  Dance Vibes, KRASH & CHOPIN DANCER, Carrying A Dream og Generator. I motivation for modtagelsen af hædren blev der blandt andet lagt vægt på hendes aldsidige, energiske og kraftfulde dans og ikke mindst nærvær på scenen:


(...) "Hun har en uimodståelig ukuelighed over sig, sådan som hun viste det allerede i Tina Tarpgaards "Frost" til Leonard Cohens "Take This Waltz". Ved Dansk Danseteater ville man kalde hende "maskot", fordi hendes krop er så lillebitte, hvis det altså ikke lige var, at hun fylder så meget på scenen med sit nærvær. Tim Rushton koreograferede "Ildfuglen" til hende, og senest kunne man opleve hende i Carrying A Dream her i foråret. Nye roller venter i Pontus Lidbergs repertoire"


(...) hun har råt brugt sin krop i alverdens stilarter, der blander moderne dans med streetdance, ballet skuespil og akrobatik. Her kan man tale om en danser med solid grundteknink. Når hun spurter hen over scenen, går det stærkt. Og det ser hamrende flot ud." (...)


Motiveringerne er givet på vegne af bestyrelsesmedlemmerne: Thomas Lund, forstander ved Det Kongelige Teaters Balletskole, Anne Middelboe Christensen, Balletkritiker ved Dagbladet Information og Jakob Stilling, advokat ved Njord Lawfirm. 


Stort tillykke med den flotte pris og anerkendelse til Maxim- Jo Beck McGosh!


Albert Gaubier: Danser, koreograf og balletmester

 

Albert Gaubier blev født i Polen, hvor han på operaen i Warszawa fik sin uddannelse som danser og begyndte at danse. Herefter kom han til Serge Diaghilevs berømte balletkompagni "Le Ballet Russe" i Monte Carlo, hvor han sidst i 1920erne dansede store roller. 

 

Albert Gaubier kom til Danmark i begyndelsen af 1930’erne, hvor han levede og arbejdede det meste af sit liv. Det danske frisind overfor homoseksuelle og jøder gjorde hans liv lettere - og København blev derfor hans permanente tilholdssted, hvorfra han i 1930erne drev skole og kompagni. Sammen med sin samlever antikvitetshandler Poul Waldorff testamenterede han sine penge til dansk balletliv. Han var selv med til de første uddelinger, hvor hhv. dansk og israelsk danseliv bliver tilgodeset. Ydermere går en del af legatet hvert andet år til Ungarn, hvor han havde stor succes som ung danser. 

 

Det er desuden ikke første gang, denne hæder er tilfaldet en af vores dansere - tidligere modtagere har været: Lukas Hartvig Møller, Csongor Szabó, Luca Marazia,  Alessandro Sousa Pereira og Ana Sendas.

 

Opdateret 30.9.2019 kl. 14.45