Interview med kunstneren Sergei Sviatchenko

Sergei Sviatchenko eksperimenterer med flere forskellige medier, kunstinstallationer og collager og er i dag anerkendt indenfor moderne kunst. Hans store interesse i mode afspejles ved at eksperimentere med farver og former på nyskabende måder, og er desuden flere gange blevet kåret som en af Danmarks mest velklædte mænd – senest i 2019 af Euroman. Vi har snakket med den dansk/ukrainske kunstner om samarbejdet med Dansk Danseteater i forbindelse med scenografi og kostumedesign til NATTERGALEN.

Af Carla Gianetti, 16. januar 2020

 

Sebastian Kloborg og Alessandro Sousa Pereira har skabt koreografierne. Duoen Den Sorte Skole nykomponeret musikken. Den dansk/ukrainske kunstner og stillikon Sergei Sviatchenko kreeret et fabulerende scenedesign og i samarbejde med kostumedesigneren Maria Ipsen designet kostumer – der i samspil med koreografien, musikken og danserne på scenen skaber et helt nyt univers. Forestillingen hedder NATTERGALEN og er en tværæstetisk dobbeltforestilling inspireret af litteraturens fortællinger om nattergalen, der vil forsøge at bygge bro mellem moderne dans/contemporary dance, elektronisk musik, kunst og klassisk litteratur. 


Vi har snakket med Sergei Sviatchenko om kunst, inspiration og om det tværæstetiske samarbejde med Dansk Danseteater i forbindelse med NATTERGALEN, der har premiere d. 17. januar 2020 kl. 20.00 i Musikhuset Aarhus.

 

Hvad er dit forhold til collagen?

Collagen tiltaler mig meget og er efterhånden blevet mit fortrukne medie – et medie, som jeg nu har beskæftiget mig med i næsten 40 år. Det er fantastisk at arbejde med collagen, der på mange måder afspejler min kunst: Et afgrænset indtryk, der blandes med tidens ånd.


 Collage af Sergei Sviatchenko, 2019


Har du før arbejdet med scenekunst?

Kun i forbindelse med mine egne udstillinger. En udstilling og en forestilling har på mange måder ligheder, men er stadig meget forskellige i deres udtryk. Jeg har virkelig glædet mig til at arbejde med scenekunst i denne kontekst.

 

Hvordan har det været for dig som kunstner at skulle lave scenografi og være meddesigner af kostumer til et koreografisk værk?

Hvis jeg kunne, så ville jeg gøre det hele tiden. Det at opleve et værk blive skabt lige foran dig med menneskekroppen som redskab er noget helt særligt! At dykke ned i andres viden og kunnen og opleve det tværæstetiske fællesskab med de andre kunstnere har været en sand gave at være vidne til og medskaber af som kunstner.

 

Hvordan har du arbejdet med værkerne (H.C. Andersen og Oscar Wilde) i forhold til det visuelle og det æstetiske udtryk?

Mit mål var at forbinde bevægelserne med scenografiske elementer, hvor deres kontur skulle vække bevægelsen og omvendt. Formelt set kan man sige , at der har været følgende process: Gennemlæsning af værker, associationer, afspejling af associationer, forenkle, forstørre – og gentage denne process igen og igen.


Hvad er dit eget forhold til de litterære værker? (H.C. Andersen og Oscar Wilde)?

Som med mange klassikere er de læst og glemt – men det er jo så en af livets store gaver at kunne få lov til genoplive dem så vi kan genopleve dem.

 

Dette projekt er jo et super tværæstetisk samarbejde – med både Den Sorte Skoles musik, din kunst og koreograferne.

Kan du sige noget om, hvordan det har været for dig som kunstner at formidle din kunst ind i det samarbejde?

Jeg har ikke arbejdet med dans før - men jeg havde alle Den Sorte Skoles LPer før projektet. Den visuelle verden er på en eller anden måde dybt relateret med både den musikalske og koreografiske verden med sit hav af fælles fragmenter og referencer, som tilsammen bliver til nye værker i kraft af hinanden og flere individuelle tilgange. Hvilket også gør sig gældende i dette samarbejde, hvor flere dele sammen skaber en fælles helhed.


Hvordan har samarbejdet med koreograferne Sebastian Kloborg og Alessandro Souse Pereira været?

Noget, der er genkendeligt for mig, og som jeg virkelig kan relatere til, er det visuelle sprog i koreografien. De to koreografer skaber jo på en måde billeder i 3D - billeder som bevæger sig. Sebastians billeder er som Wasiliy Kandinsky – fragmenterede og farverige. Alessandros – som Francis Bacon – flydende og med en indskrænket farvesætning.

 

Hvordan har samarbejdet med Den Sorte Skole været?

Deres univers er i forvejen meget skabende, med lyd fra hele verden og forskellige tider. De forener og fuldender scenekunsten og bevægelserne, synes jeg. Deres musik og univers er som nævnt, noget jeg som kunstner virkelig kan relatere til. 

Hvordan bruger du moden i forhold til din kunst?

Jeg er meget interesseret i stil, som for mig at se, er en afspejling af det vi er.


Hvad inspirerer dig ellers? 

Livet, musik, dans. Alt afspejler hinanden, men det vi ser er forskelligt. Scenografien er inspireret fra min collageserie LESS, som jeg har arbejdet på siden 2004. I mit valg af kostumer, er jeg blevet inspireret af sovjetisk konstruktivisme fra 1920'ernes avantgarde. Konstruktivismen gav sig til kende inden for alle kunstarter, og med kostumerne har jeg ville udtrykke en ideé om det naturlige og ukunstlede. En enkel, naturlig uniformering, der kan frisætte både menneske og funktion. Det var den progressive idé bag konstruktivismen, og det er en smuk tanke, der passer godt til budskabet i begge fortællinger om Nattergalen.


Hvad kan publikum forvente sig af denne forestilling rent visuelt? 

Jeg tror publikum vil få sig en æstetisk overraskelse. Ikke larmende, men positiv foruroligende, hvor de vil komme til at søge efter ord for at beskrive det velkendte.



Kostumedesign af Sergei Sviatchenko og Maria Ipsen, Foto: Sergei Sviatchenko

 

Kostumedesign af Sergei Sviatchenko og Maria Ipsen, Foto: Sergei Sviatchenko

 

Kostumedesign af Sergei Sviatchenko og Maria Ipsen, Foto: Sergei Sviatchenko

 

Kostumedesign af Sergei Sviatchenko og Maria Ipsen, Foto: Sergei Sviatchenko

 


Scenografi af Sergei Sviatchenko, Foto: Sergei Sviatchenko



Scenografi af Sergei Sviatchenko, Foto: Sergei Sviatchenko


Scenografi af Sergei Sviatchenko, Foto: Sergei Sviatchenko


NATTERGALEN

NATTERGALEN har urpremiere d. 17. januar 2020 kl. 20.00 i Musikhuset Aarhus, hvor Den Sorte Skole går på scenen sammen med danserne og spiller deres nykomponeret musik live. Efter urpremieren i Aarhus spiller forestillingen på Takkelloftet, og NATTERGALEN flyver herfra videre på turné i hele i landet. Se den fulde turnéplan her.

 

UDSTILLING I FOYEREN

Til forestillingen i Aarhus og på Takkelloftet vil der som noget ekstra i foyeren være udstillet en lys box-installation kaldet  "Secretly” skabt af Sergei Sviatchenko. Installationen bygger grundlæggende på ideen om, at en skov har en historisk hukommelse, da den indeholder fortiden, samtiden og fremtiden og at den sågar påvirker vores følelser, humør og liv.

 



Site-specific installation af Sergei Sviatchenko


Site-specific installation af Sergei Sviatchenko


Site-specific installation af Sergei Sviatchenko


Site-specific installation af Sergei Sviatchenko


Site-specific installation af Sergei Sviatchenko


 Foto: Sergei Sviatchenko