TWO LIONS AND A CASTLE

TWO LIONS AND A CASTLE

12. jan - 6. juni 2021

EN HÅNDFULD SKÆVE EKSISTENSER, EN DESPERAT HAVFRUE, KVINDER I SLOW MOTION GALOP, SKØRE SANGE OG SPANSKE RYTMER. MØD ÉN AF ISRAELS MEST FREMTRÆDENDE KOREOGRAFER PÅ OPERAENS INTIMSCENE TIL JANUAR.


Groteske karakterer på scenen
Forestillingen er skabt af den både virtuose og charmerende israelske koreograf Roy Assaf, som er en absolut mester i at forene det vanvittige med det alvorlige. I Two Lions and a Castle møder vi en række vidt forskellige skøre skæbner, og snart tegner der sig et potpourri af små satiriske nedslag, der bl.a. er inspireret af Assafs personlige oplevelse af Danmark og danskhed. Forestillingen bliver en uimodståelig sammenblanding af underholdning, fantasifulde trin og spændende koreografi.


Israel som nøgle til forståelse  
Roy Assaf har tidligere skabt værker for nogle af de mest indflydelsesrige spillesteder i verden, bl.a. Batsheva Dance Company i Tel Aviv og Baryshnikov Arts Center i New York. Hans forestillinger har et stærkt teatralsk præg, et effektfuldt fysisk udtryk og en naturlig indlevelse, hvilket alt sammen har gjort ham til en af Israels mest efterspurgte koreografer. Netop hans israelske baggrund er en nøgle til forståelse af ham som koreograf. Israel er et af de førende lande indenfor moderne dans, som i 1990’erne blomstrede, ikke mindst takket være internationalt kendte koreografer som Ohad Naharin, der udviklede bevægelsessproget Gaga, tillige med Itzik Galili og Rami Be’er. Senere fulgte Roy Assaf og dansen i Israel og er i dag verdenskendt for at være både umiddelbar, fysisk perfektioneret, modig, sensuel og suggestiv. Adjektiver som også kommer til udtryk i Roy Assafs værker.

 

En intuitiv og fantasifuld koreograf
Roy Assafs arbejdstilgang er intuitiv, hvilket betyder at hans værker bliver til som en udveksling mellem ham som koreograf og danserne. Denne udveksling er værkets force og en metode, som en kendetegnene ved hans kreative og kunstneriske proces. I mødet mellem dansere og koreograf skal der etableres en tillid, som er altafgørende i udvekslingen af kreative ideer. Ideer, der ofte er relateret til menneskelige relationer, nærvær og indre kampe. Roy Assaf beskriver selv dansen som et ’filter’ for hans egen indre verden. Det er netop disse menneskelige grundvilkår,  der er centrale i Assafs værker. Han har I tidligere værker beskæftiget sig med svære emner som politisk undertrykkelse, køn, krig og diskrimination – som regel med en humoristisk krog – så værket bliver et skævt blik på samfundsdebatten.

 

KUNSTNERISK HOLD

Koreografi: Roy Assaf

Dansere: Dansk Danseteater
Koreografisk assistance: : Avshalom Latucha and Ariel Cecelia Freedman
Lysdesign: Raphael Frisenvænge Solholm



NB
Dansk Danseteaters forestillinger og publikums sikkerhed

Når vi igen åbner teatret for publikum, vil vi iværksætte en række forholdsregler, som støtter op om de generelle anbefalinger vedr. hygiejne, fysisk afstand, mv. Myndighedernes anbefalinger opdateres løbende, og vi vil til enhver tid følge alle gældende regler og anbefalinger. Hvis det mod alle forventninger skulle ske, at vi ikke kan gennemføre forestillinger, vil alle publikummer med billet kunne få pengene retur.  Man kan derfor roligt købe billetter til den kommende sæson.

 

Pas godt på jer selv og hinanden - vi glæder os til at se jer i teatret!

 
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os på: info@danskdanseteater.dk eller presse@danskdanseteater.dk 

Sted & tider: 

Takkelloftet / Kgl. Teater
Kl 17:00 eller 20:00

ca. 1 time
210,-