KENTAUR - turné

KENTAUR - turné

2. marts 2022

Covid-19 pas og mundbind 
Der er ikke længere krav om at fremvise Coronapas eller bære mundbind. 

 

Smittestop app
Hent smittestop app'en. Vi anbefaler, at du downloader og aktiverer Smittestop app'en hvis du ikke allerede har den. Hent den på https://smittestop.dk/. Vi anbefaler publikum at komme i god tid, så vi undgår for lange køer op til forestillingsstart. 

 

Generelle forholdsregler
Derudover iværksætter vi en række forholdsregler, som støtter op om de generelle anbefalinger vedr. hygiejne, fysisk afstand, mv. Myndighedernes anbefalinger opdateres løbende, og vi vil til enhver tid følge alle gældende regler og anbefalinger. Vi sørger selvfølgelig for grundig rengøring og adgang til håndsprit.


I tilfælde af sygdom

Det er vigtigt, at man bliver hjemme, hvis man føler sig syg eller har symptomer på sygdom. Det er derfor også muligt at få refunderet sine billetter, hvis man er syg eller af anden årsag ikke har lyst til at komme i teatret alligevel. Vi ombytter dine billetter op til en time inden forestillingsstart. Læs mere om det HER

 

Refusion af billetter
Såfremt publikummer har købt billet til en forestilling, der bliver aflyst grundet Covid19, vil vedkommende selvfølgelig få fuld refusion af billetkøbet. 

-ET TANKEVÆKKENDE MØDE MELLEM DANSERE OG KUNSTIG INTELLIGENS

 

Dansk Danseteaters dansere og en kunstig intelligens sættes i stævne i et moderne danseværk. Den nyskabende forestilling er en ambitiøs kunstnerisk satsning præsenteret af Dansk Danseteater, Den Kongelige Ballet, Festival Oriente-Occidente i Italien og Théâtre National de Chaillot. En forestilling, der undersøger de menneskelige konsekvenser ved kunstig intelligens og teknologiens magt.

 

Kentaur er Dansk Danseteaters kunstneriske leder og koreografen Pontus Lidbergs første produktion til Skuespilhusets Store Scene. Værket er opkaldt efter Kentauren – et fabeldyr kendt fra den græske mytologi – halvt menneske og halvt hest. Men en kentaur er også et begreb, man anvender, når computerteknologi benyttes til at opgradere et menneskes egenskaber.


Pontus Lidberg er netop kendt for at skabe banebrydende moderne danseforestillinger med et snert af magisk realisme, hvor menneskelige følelser er omdrejningspunktet. I dette værk udforsker han vores menneskelighed i mødet med den kunstige intelligens ”David”. Den højteknologiske danseforestilling er udviklet i samarbejde med Cecilie Waagner Falkenstrøm, kunstner, som arbejder med kunstig intelligens, samt Ryoji Ikeda, Japans førende elektroniske komponist og videokunstner.


Kunstig intelligens som medskaber og medspiller

I forestillingen opstår et møde mellem Pontus Lidbergs poetiske danseunivers og en nyudviklet kunstig intelligens (AI). Den kunstige intelligens, kaldet David, er skræddersyet til forestillingen og vil interagere live med danserne på scenen. Den vil påvirke tilblivelsen af værket på forskellig vis og er blevet fodret med data om græske tragedier, hvilket den kan udvikle helt nye plot ud fra. Det betyder, at forestillingerne vil være forskellige fra gang til gang. David vil komme med forslag til koreografisk komposition dannet ud fra flere forskellige dataset blandt andet planeters bevægelser i universet, fugle der flyver i formationer og ikke mindst bevægelsesmateriale indsamlet ved, at dansere har haft sensorer på.  Samtidig er David også en karakter i selve forestillingen, der kan simulere samvittighed, følelser og intentioner.

 

Menneske vs. Maskine

Moderne teknologi er allestedsnærværende i vores samfund og er både et yderst aktuelt tema og en reel medspiller i forestillingen. Vi bliver dagligt eksponeret for reklamer på de sociale medier, der med målrettede algoritmer kan skræddersy indhold specifikt til os. For Pontus Lidberg er det vitalt, at dans beskæftiger sig med samtidens og fremtidens problematikker, og den kunstige intelligens er uden tvivl kommet for at blive. Forestillingen stiller spørgsmålet om, hvorvidt den kunstige intelligens i fremtiden vil være i stand til at misbruge os? Og hvilke konsekvenser det i så fald vil få for vores medmenneskelighed. Vil det kræve, at vi udvikler os til en hybrid – en kentaur?

 

KENTAUR bliver til i et samarbejde mellem Dansk Danseteater, Den Kongelige Ballet, Festival Oriente-Occidente i Italien og Théâtre National de Chaillot i Paris. Forestillingen har premiere på Festival Oriente Occidente i begyndelsen af september 2020. 


DET KUNSTNERISKE HOLD:

Choreography: Pontus Lidberg
Artificial Intelligence installation: Cecilie Waagner Falkenstrøm

Audio and Visual Design: Ryoji Ikeda
Computer Programming for Visuals: Tomonaga Tokuyama
Light Design: Raphael Frisenvænge Solholm
Costume Design: Rachel Quarmby-Spadaccini
Dramaturge: Adrian Guo Silver
Music: Franz Schubert, Ryoji Ikeda, Giacomo Puccini   
Computer Programming for AI: ARTificial Mind & Technical University of Denmark - DTU Compute Department (Cecilie WF, Asbjørn O, Asbjørn KN, Thomas MJ and Teeratorn K).

Development: The Center for Ballet and the Arts at New York University
Co-production: Danish Dance Theatre co-produced with Oriente Occidente, Théâtre National de Chaillot and The Royal Danish Theatre

 

Tak til:
Augustinusfonden, Overretssagfører L. Zeuthens Mindelegat, William Demant Fonden, Knud Højgaards Fond, Beckett-Fonden, Jyllands-Postens Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

 

 
Sted & tider: 

KENTAUR
2. marts 2022
Vejle Musikteater

1 time
Se website