Alessandro Sousa Pereira og Sebastian Kloborg modtager ridderkorset af dannebrogordenen

I forbindelse med Ludvig Holbergs fødselsdag overrakte teaterchef Kasper Holten i dag kongelige ridderordener til kunstnere og medarbejdere på Det Kongelige Teater. I år modtog Dansk Danseteaters to koreografer Alessandro Souza Pereira & Sebastian Kloborg ridderkorset af Dannebrogordenen, som må ses som en kæmpe anerkendelse af deres mangeårige arbejde med dansen.

Alessandro Sousa Pereira har siden 2007 været danser i Dansk Danseteater og har også skabt adskillige koreografier til kompagniet heriblandt powerværket KRASH, som får premiere på Takkelloftet ved Det Kgl. Teater til januar. En forestilling, der kendetegner Alessandros koreografistil med sit pulserende, fysiske og dyriske bevægelsessprog. Læs mere om forestillingen HER

 

Sebastian Kloborg har koreograferet flere værker for Dansk Danseteater de seneste år under projektet Generator, og præsenterer et værk til kompagniets kommende turnéforestilling Nattergalen i 2020 sammen med Alessandro Sousa Pereira. 

 

Øvrige modtagere af ridderkorset af Dannebrogordenen 2018 er kapelmusiker Jacob Dam Fredens, operasolist Johanne Bock, scenograf Jonas Fly, medlem af operakoret Sasse Flodgaard, skuespiller Stine Stengade og kunstnerisk leder af Corpus Tim Matiakis modtog. Lønspecialist Lotte Girkov fik overrakt Den Kongelige Belønningsmedalje og skuespiller Maria Rossing blev tildelt ridderkorset af 1. grad af Dannebrogordenen.

 

Dansk Danseteater ønsker dem alle stort tillykke!

 

PORTRÆT AF KOREOGRAF ALESSANDRO SOUSA PEREIRA

Brasiliansk. Født i 1983. Alessandro er uddannet ved Galpao 1 Dance School i São Paulo. Han kom til Dansk Danseteater som danser i juli 2007 og har skabt flere koreografier bl.a. til Scapino Ballet i Holland, Black Box Dance Company i Holstebro, Ballet Jovem Palacio das Artes i Brasilien, Dansk Danseteater samt Den Kgl. Ballet. Hans koreografier har været præsenteret i Young Choreographers program ved Gärtnerplatz Theater i München fra 2003 – 2007, og i foråret 2009 vandt han førstepladsen ved den internationale koreografikonkurrence i Hannover.

Derudover har Alessandro vundet flere store priser, bl.a. Bayerischen Kunstförderpreis i 2006 for sit arbejde som danser, Reumert-juryens talentpris i 2011, Foundation Albert Gaubier i 2011 samt prisen for bedste koreografi ved Erik Bruhn Competition 2012 i Canada.

Den brasilianske dansemagnet kan ikke bare danse smukt, han kan også koreografere, så scenen ulmer af eksplosiv råstyrke. Han har sans for den rene mandepower og følelsernes benspænd. Derudover er Alessandro en intuitiv og musikalsk koreograf med et yderst karakteristisk bevægelsessprog, der trækker tråde til sine brasilianske rødder. De seneste år har han opnået stor anerkendelse både i-og uden for landets grænser, og har bl.a. kreeret flere værker til Den Kgl. Ballet i København.   

 

PORTRÆT AF KOREOGRAF SEBASTIAN KLOBORG

Dansk. Født i 1986. Som 13-årig begyndte han som balletbarn på Det Kongelige Teater, og han blev færdiguddannet i 2003, hvorefter han hurtigt blev udnævnt til solist. Han har danset kompagniets fulde repertoire og optrådt i værker af nogle af verdens mest respekterede koreografer. Han fik sin debut i John Neumeier's Romeo og Juliet som 19-årig og efterfølgende tog karrieren fart. Han har danset ledende partier skabt af både klassiske, neoklassiske samt moderne koreografer som August Bournonville, John Cranko, George Balanchine, John Neumeier, Jiří Kylián, Jacopo Godani, José Limon, Angelin Preljocaj and Christopher Wheeldon. I 2012 blev han en del af Gauthier Dance//Theaterhaus Stuttgart, Tyskland under ledelse af Eric Gauthier, hvor han fik lov til at prøve kræfter med mere moderne værker.

Kloborg begyndte at koreografere i 2011, og siden har han fokuseret på at være en skabende koreograf, hvor han bl.a. har kreeret koreografier til Den Kgl. Ballet og Dansk Danseteater. I dag rejser Sebastian verden tyndt med sine underfundige værker, der både formår at kombinere humor, ballet, moderne dans, pantomime, lån fra det klassiske teater og historiefortælling. Det er tydeligt, at Sebastian kommer med en bagage fra Bournonvilles handlingsballetter – og han er derfor særdeles optaget af at fortælle historier med dansen, så publikum både bliver rørt og revet med.